• UDRUGA PODUZETNIKA U HOTELIJERSTVU HRVATSKE

Izvrsnu 2018. bit će teško reprizirati

Na popisu najvećih turističkih tvrtki u prošloj godini nalaze se i četiri agencije koje su lani napravile ukupan prihod od oko 1,3 milijarde kuna.

Imajući u vidu dosadašnje fizičke pokazatelje ove sezone, turističkim kompanijama u 2019. će biti teško prestići lanjske sjajne rezultate s prosječnim rastom prihoda od oko 10 posto, bar kad je u pitanju desetak najvećih. Rast se može očekivati kod onih koji su ulagali u podizanje kvalitete, no pitanje je hoće li se s obzirom na potražnju održati i cijene kvalitetnije usluge.

Rast već pet godina
Top lista najvećih turističkih kompanija nije se ni u ovoj godini značajno izmijenila, s Valamar Rivijerom na vrhu. Tvrtka je ove godine dosegnula brojku od 7000 zaposlenih i približava se godišnjem prihodu od dvije milijarde kuna. Čini se da zasad nemaju problema ni s ovom sezonom, unatoč izazovima  te povećanju konkurentnosti pojedinih destinacija na Mediteranu. Valamar Riviera je u prvih šest mjeseci imala ukupan prihod od 698 milijuna kuna, od čega se 663 milijuna kuna odnosi na prihode od prodaje, koji su u odnosu na isto razdoblje prošle godine zabilježili porast od 13 posto. Realizirano je više od 2 milijuna noćenja, što je 5 posto više u odnosu na prošlu godinu. Time je rast noćenja nastavljen već petu godinu  uz povećanje prosječne dnevne cijene za 8 posto.

U kompaniji pojašnjavaju da su ostvareni prihodi rezultat intenzivnog investicijskog ciklusa te konsolidacije Hotela Makarska i Valamar Obertauern Hotela. U narednom periodu Valamar očekuje investicija na Hvaru, u Starom Gradu. Kako je poznato, Valamar je stekao 23,61 posto, a PBZ Croatia osiguranje 70,83 posto dionica Helios Farosa nad kojim je u srpnju uspješno okončan stečajni postupak. Planirano je da će Valamar preuzeti i upravljanje nad hotelsko turističkim objektima Helios Farosa najesen .

70 % porasla je lani neto dobit Sunce koncerna, dosegnuvši 35 milijuna kuna

Za Maistru i Adris 2019. je godina završetka investicijskog ciklusa u zoni Monte Mulini, koji je zaokružen otvaranjem grandioznog Hotela Park u koji su uložili 700 milijuna kuna. Na rezultatima poslovanja Maistre za treći kvartal vidjet će se koliko je Park u prvoj godini poslovanja uspio podići prihod kompanije koja je lani s ostvarenih 1,187 milijardu kuna prihoda imala rast od 10 posto. Adris je u turistički dio svoga poslovanja dosad uložio 5,5 milijardi kuna. Investicijski se ciklus nastavlja, pa će u sljedećom investicijskom razdoblju biti investirano dodatnih 2,3 milijarde kuna. Adrisova sljedeća destinacija za ulaganje svakako će biti Zagreb, u HUP Zagreb koji je lani imao pad prihoda od 15-tak posto, s ukupno 307 milijuna prihoda. Nakon Zagreba sve je izglednije da ih čeka Split i stari hotel Marjan koji nakon neuspjelog projekta Željka Keruma već godinama čeka rasplet koji će omogućiti daljnja ulaganja.

Dobar lipanj ove godine pomogao je Plavoj laguni da preboli kišni peti mjesec, zbog čega su prvo polugodište završili s rastom noćenja od 6,5 posto, uz sličan rast prihoda od 6,1 posto, odnosno 345 milijuna kuna. Plava laguna koja je lani prvi put prikazala rezultate s pridruženim Istraturistom ostvarila je tek neznatno manji prihod od Maistre (1,171 mlrd kuna), a obitelji Lukšić  rast od 10 posto donijelo je i poslovanje Jadranskih luksuznih hotela koji su također u značajnom investicijskom ciklusu. Gledajući ukupno 2018. i 2019. godinu ulaganja Plave Lagune iznose više od 750 milijuna kuna, što su najviši iznosi u novijoj povijesti tvrtke.

Lanjska investicija u Park Resort u Poreču iznosila je 245 milijuna kuna, u Umagu je investirano u potpunu rekonstrukciju kampa Stella Maris u vrijednosti od 84 milijuna kuna, te u Garden Suites & Rooms Sol Umag u iznosu od 35 milijuna kuna. U ovoj godini ulaganje će dosegnuti 300 milijuna kuna u Poreču, Umagu i Rijeci, uključujući izgradnju nove upravne zgrade tvrtke u Poreču i temeljito uređenje kampa Savudrija za oko 46 milijuna kuna. Dubrovački Hotel Bellevue krajem travnja otvorio je vrata nakon višemjesečne obnove, a u potpunu rekonstrukciju soba i apartmana JLH je uložio nešto više od 400 tisuća kuna po sobi, što predstavlja prvu značajniju investiciju u Hotel Bellevue od njegova otvaranja 2006. godine.

I Arena u plusu
Ukupne investicije Arena Hospitality Grupe u 2018. i 2019. iznose 447 milijuna kuna u hotele i kampove Hrvatskoj i Njemačkoj, plus 190 milijuna koliko planiraju uložiti u rekonstrukciju Hotela Brioni. Grupa koja posluje i u Njemačkoj te Mađarskoj pod 4 brenda uključujući Park Plaza i Art’otel, lani je ostvarila 758 milijuna kuna ukupnog prihoda. To je rast od 5,6 posto u odnosu na rekordnu 2017., s rastom u svim segmentima, hotelima, turističkim naseljima i kampovima. Samo u Hrvatskoj imali su prihod od 503,8 milijuna kuna, što je 68% ukupnog prihoda grupe. Na hrvatskom tržištu ukupni prihodi rasli su 5%. Nakon lanjskog ulaganja u glamping Arena One 99 vrijednog 70 milijuna kuna, u ovoj godini u planu je ulaganje 128 milijuna kuna u Kažela kamp, 60 milijuna će u uložiti u Verudela Beach naselje koje bi trebalo biti gotovo do 2020., kad je u planu početak radova na Hotelu Brioni. 

U obnovu Art’otela Berlin Kudamm uložit će 53 milijuna kuna. Najveća vijest za kvarnerski turizam u ovoj godini svakako je prodaja većinskog paketa dionica Liburnia Riviera Hotela Gitone Adriaticu, iza kojeg stoji jedna od najutjecajnijih njemačkih obitelji Lürssen, graditelja megajahti.  Kupac je stekao 53,94% svih dionica, čime je nastala obveza objavljivanja ponude za preuzimanje dionica LRH. Od novog vlasnika treba se očekivati značajan pomak u punom korištenju potencijala kompanije i destinacije koja bi mogla postići znatno bolje rezultate.

Ukupni prihodi LRH-a u 2018. iznosili su 322,7 milijuna kuna, što je na razini prethodne godine, dok su ukupni rashodi porasli za 11,7 posto, na 339,4 milijuna kuna i to ponajprije pod utjecajem rashoda za zaposlene koji su sa 71,7 milijuna kuna u 2017. porasli na 105,4 milijuna kuna. LRH je lani ostvario 1% noćenja nego prethodne godine. I Sunce koncern 2018. je završio s 13 posto višim poslovnim prihodima od 426,8 milijuna kuna, dok je dvoznamenkasti rast ostvaren i kod operativne zarade (EBITDA) te neto dobiti. EBITDA je u 2018. dosegla razinu od 106,3 milijuna kuna, što je bilo povećanje od 19,5 milijuna kuna ili za 22,5 posto u odnosu na 2017. Neto dobit je u odnosu na 2017. porasla na 35 milijuna kuna, odnosno za 14,4 milijuna kuna ili čak 70 posto. U Bluesun hotelima prošle godine ostvareno gotovo 940 tisuća noćenja ili 6 posto više nego u 2017.

Na popisu najvećih turističkih tvrtki u prošloj godini nalaze se i četiri agencije koje su napravile ukupan prihod od oko 1,3 milijardu kuna, uključujući i Kompas koji je s lanjskim stečajem bio najveći gubitnik u tom biznisu, dok je najveći dobitnik bila Katarina Line, agencija za krstarenja Jadranom koja je lani imala skok u prihodu od 21% (280 mil.kuna). Atlas je pao 15 posto, najviše zbog prestanka suradnje s jednim švedskim partnerom te stečajem jednog njemačkog, što im je srezalo inozemno poslovanje za 22%. Pala im je i prodaja korporativnim partnerima, a Atlas je poslovao opterećen i situacijom u Agrokoru. Uniline s lanjskim rastom od 11 posto u ovoj godini će s drugima podijeliti kolač od 90 tak milijuna koliko je godišnje uprihodio propali Kompas.

Izvor: Poslovni dnevnik – Marija Crnjak

Srodni sadržaj po oznakama
Skip to content