Hotelski sektor ulazi u sljedeću sezonu s optimizmom, a za jačanje konkurentnosti ključno je potaknuti veća ulaganja u nove kapacitete koja osiguravaju veću dodanu vrijednost i održivost hrvatskog turizma
Hotelski sektor izuzetno je zadovoljan ostvarenim rezultatima ove turističke godine i visokom popunjenošću te optimistično gleda na sljedeću sezonu, pogotovo dio sektora koji uspijeva kontinuirano investirati u kvalitetu ponude. Ono što je važno u narednim godinama je osnažiti investicijski ciklus u hotele s obzirom da taj segment turizma stvara visoku dodanu vrijednost i omogućuje daljnji rast prihoda od turizma, ali i povećava održivost domaćeg turizma. Sa trenutnom strukturom turističkog smještaja u kojem hotelski smještaj čini svega 9,5 posto ukupnih smještajnih kapaciteta imamo daleko najlošiju strukturu smještaja na Mediteranu što je ključna zapreka daljnjem razvoj turizma u željenom smjeru održivosti, zaključak je turističkih profesionalaca okupljenih na 26. Kongresu Hotelijera – powered by Istratech u organizaciji Udruge poduzetnika u hotelijerstvu (UPUHH) na kojem je nazočio i Tonči Glavina, ministar turizma i sporta.
”Možemo biti zadovoljni rezultatima ove sezone, posebno u hotelskom segmentu koji stvara najvišu dodanu vrijednost u turizmu, a gdje smo u visokoj sezoni imali popunjenost od preko 98 posto. To je rezultat znanja i profesionalnog pristupa u upravljanju kapacitetima, kontinuiranog ulaganja u podizanje kvalitete te dobre suradnje s javnim sektorom prije svega s ministarstvom turizma i sporta te Hrvatskom turističkom zajednicom. No, kako bi učinci hotelijerstva bili još veći i kako bi poboljšali trenutno nepovoljnu strukturu smještaja prema usporedivoj strukturi u mediteranskim zemljama koji imaju od visokih 65 pa do 40 posto hotelskog smještaja u ukupnim kapacitetima, trebamo snažnije potaknuti investicije u nove hotelske kapacitete, posebice u greenfield investicije kojih je u Hrvatskoj izrazito malo. To možemo napraviti poboljšanjem investicijskog okruženja za investitore i dodatnim pomacima u rješavanju ključnih izazova sektora poput overturizma i nedostatka kvalitetne radne snage. Moramo razmišljati kako povećati povrat na investicije u turizmu, kako kroz uklanjanje prepreka investicijama, ali i pronalažanjem različitih modela kojima se može povećati povrat na investiciju, poput omogućavanja gradnje tzv. mix use resorta”, izjavio je Veljko Ostojić, direktor Hrvatske udruge turizma (HUT).
Tonči Glavina, ministar turizma i sporta se zahvalio turističkim profesionalcima na ostvarenim rezultatima s obzirom na to da se ova godina može smatrati najuspješnijom i povijesnom za domaći turizam te je prezentirao glavne stupove reforme turizma koja će biti bazirana na principima održivosti i zelene tranzicije. Ministar je poručio da nove zakonske podloge donose nove alate, ali i odgovornosti i obveze svih za razvoj održivog turizma.
Kristjan Staničić, direktor Hrvatske turističke zajednice prezentirao je dosadašnje rezultate turističke sezone. Hrvatska je do kraja listopada zabilježila 106,6 milijuna turističkih noćenja, što je 1 posto više nego u istom razdoblju prošle godine, i 20,5 milijuna turističkih dolazaka, što je 3 posto više u odnosu na isto razdoblje lani. Očekuje se da će ukupan prihod od turizma ove godine premašiti 15 milijardi eura. Što se tiče doprinosa hotelskog sektora, iako čine samo 9,5 posto ukupnih smještajnih kapaciteta hoteli generiraju četvrtinu ukupnog turističkog prometa, a hotelski gosti troše značajno više od ostalih gostiju. Također, i dalje imamo trend sve boljih rezultata hotela više kategorizacije, s 4 ili 5 zvjezdica, a glavni izazov sljedeće godine bit će zadovoljiti očekivanje turista da ostvare ”vrijednost za novac”, što samo potvrđuje koliko je važno poticati kontinuirana ulaganja u kvalitetu.
Povećanje udjela hotelskog smještaja višestruko povećava potrošnju turista uz značajno manje korištenje resursa, no investicije u hotele u Hrvatskoj i dalje zaostaju u odnosu na regiju, prezentirao je okupljenima Siniša Topalović, globalni voditelj turističkog savjetovanja Horwath HTL-a. Najavljene investicije u hotelske kapacitete u Hrvatskoj do 2027. godine u visini 1,45 milijardi eura otprilike su polovina procijenjenog investicijskog potencijala domaćih turističkih kompanija, i 11,5 posto ukupne vrijednosti regionalnog investicijskog ciklusa ukupne vrijednosti od gotovo 12,6 milijardi eura. Kada se nove investicije prikažu u broju novih soba, u Hrvatskoj se do 2027. godine planira realizirati novih 6.155 novih hotelskih soba što je svega 8,1 posto od 75.812 novih soba koje će se otvoriti u regiji. Analiza Horwath THL-a je pokazala da je Hrvatska značajno skuplja u odnosu na prosjek regije gledano po prosječnom ulaganju „po ključu“, odnosno po hotelskoj sobi – u Hrvatskoj je to iznos od 235.000 eura, dok je prosjek regije 157.000 eura, čak 51 posto niže. Topalović je istaknuo Albaniju kao regionalnu destinaciju koja privlači sve značajnija ulaganja u ovoj regiji, i to zbog niza inicijativa i subvencija kojima potiču investitore u hotelski segment.
Za budući realan rast domaćeg turizma ključne su investicije, naglasio je i Hrvoje Stojić, glavni ekonomist Hrvatske udruge poslodavaca. Istaknuo je pritom da je razina investicija turističkog sektora od 15-tak posto prihoda, unatoč oporavku prometa, i dalje niža od 2019. godine kada su investicije bile na 20 posto prihoda, a jači oporavak investicija koči pad profitabilnosti sektora zabilježen i 2022. i 2023. godine.
Kao ključne izazove za naredno razdoblje turistički profesionalci vide nestabilnu globalnu geopolitičku situaciju i prilično nepovoljna gospodarska kretanja u našim najznačajnijim emitivnim tržištima, što trebamo dobro pratiti i prilagođavati planove. Nedostatak dovoljno kvalitetne radne snage unatoč visokim stopama rasta primanja zaposlenih u turizmu i dalje ostaje jedan od ključnih izazova turizma, što bi trebali još aktivnije rješavati kroz aktiviranje rješenja za iskorištavanje svog domaćeg radnog potencijala te daljnje smanjenje procedura prilikom izdavanja radnih dozvola, ali i poticanje edukacije, i formalne i neformalne, na svim razinama poslova u turizmu. Također, sve je prisutniji problem overturizma u sve većem broju destinacija. Što se tiče izazova kod planiranja i realiziranja investicija, naglašeno je da se velika većina investicija u domaće hotelske kapacitete i dalje odnosi na postojeće kapacitete (tzv. browfield), a vrlo je malo greenfield ulaganja. Najveći razlozi za nedostatak greenfield ulaganja su često nerealna cijena zemljišta u T zonama, složeni i često nedovoljno jasni urbanistički odnosno prostorno-planski dokumenti, dugotrajan i često neizvjestan postupak ishođenja građevinskih dozvola, visoka cijena gradnje s nepostojanjem konkurentskog tržišta građevinskih kompanija i često nepoznatom konačnom cijenom gradnje.
Kao istaknuti izazov za aktiviranje većih investicija u turizmu ističe se i dalje nerješeno turističko zemljište, istaknuo je Tomislav Popović, predsjednika Uprave Maistra Hospitality Group. Popović je naglasio da je Vlada napravila dobar prvi korak u rješavanju problema overturizma, kao i da je napravila puno na rješavanju problema nedostatka radne snage, no potrebno je uložiti dodatne napore u smanjenju procedura kod uvoza radne snage, ali i dodatno aktiviranje domaćeg stanovništva u turizmu.
Magdalena Soljakova, viša razvojna direktorica za Hrvatsku, Sloveniju i Sjevernu Makedoniju u International Finance Corporation (IFC) je naglasila kako IFC promatra turizam kao jednu od ključnih gospodarskih grana u Hrvatskoj te žele podržati investicije u turizam, posebno u održivost turizma. Kao jedan od ključnih izazova domaćeg turizma Soljakova vidi lošu smještajnu strukturu koja potiče visoku sezonalnost i veliki pritisak turističkog prometa na lokalne zajednice, a naglašava i problem nedostatka radne snage.
Na 26. Kongresu hotelijera po dodijeljene nagrade za najbolje direktore hotela, a nagrađene je izabrao stručni žiri UPUHH-a. U kategoriji za najbolju direktoricu hotela s 5 zvjezdica za 2024. godinu nagrađena je Sanela Omerčahić iz grupacije Adriatic Luxury Hotel, direktorica hotela Bellevue iz Dubrovnika. Za najbolju direktoricu u kategoriji hotela s 3 i 4* proglašena je Mara Ladavac, iz Maistra Hospitality Group, direktorica Hotely Amarin iz Rovinja. U kategoriji malog butique hotela najbolja direktorica je Tanja Janjatović, iz Milenija hotela, direktorica Hotela Royal iz Opatije. Nagrade pobjednicama su dodijeljene u partnerstvu sa prestižnim sveučilištem Les Roches iz Švicarske koje je direktoricama hotela dodijelio školarine za odabrane Executive MBA i Master programe.