• UDRUGA PODUZETNIKA U HOTELIJERSTVU HRVATSKE

Turističke kompanije očekuju dobru sezonu i rast prihoda

Domaće turističke kompanije očekuju vrlo dobru sezonu, 95 posto ih u ožujku bilježi veću razinu rezervacija u odnosu na ožujak prošle godine, isti postotak ih očekuje porast u broju noćenja u predsezoni (do 1. srpnja), a 94 posto ih očekuje rast broja noćenja na razini čitave godine, pokazalo je istraživanje Udruge poduzetnika u hotelijerstvu Hrvatske (UPUHH) i Hrvatske udruge turizma (HUT) na portfelju od 165 objekata hotela i kampova u Hrvatskoj.

 

Unatoč optimizmu pred ulazak u turističku sezonu, istraživanje je istaknulo i najveće izazove s kojima se turističke kompanije suočavaju. Kao glavne poslovne izazove u 2024. godini domaće kompanije ističu na prvom mjestu dostupnost osoblja, zatim rastuće troškove / inflaciju, te geopolitičku situaciju i birokraciju. Poredak ključnih izazova je blago promijenjen u odnosu na prošlogodišnje istraživanje, kada su rastući troškovi bili percipirani kao glavni izazov. Ove godine njih 14 posto očekuje rast troškova do 5 posto, a preostalih 86 posto rast do 10 posto. Prema strukturi troškova ispitanici očekuju da će najveći utjecaj na rast troškova imati rast troškova rada, zatim troškovi energije te na trećem mjestu rast nabavnih troškova hrane i pića.

 

Nastavak rasta troškova i u ovoj godini ograničava povratak profitabilnosti sektora na predpandemijske razine. Ono što je istraživanje jasno pokazalo je da postoji vrlo ograničen prostor za podizanje cijena ove sezone, pa većina, 56 posto kompanija očekuje povećanje prosječnog dnevnog prihoda po smještajnoj jedinici do 5 posto u odnosu na prošlu godinu, odnosno povećanje cijena hrane pića do 5 posto očekuje njih 67 posto.

 

Kada se pogleda omjer prihoda i troškova, 68 posto kompanija ne očekuje da će povećanje troškova biti veće od povećanja prihoda, za razliku od prošle godine kada je to mislilo samo 18 posto ispitanika.

No 31 posto ih i ove godine smatra da će rast troškova nadmašiti rast prihoda, što ipak implicira da ćemo zabilježiti pad profitabilnosti u jednom značajnom dijelu sektora. Većina turističkih kompanija, njih 67 posto, smatra da zbog ograničene mogućnosti rasta cijena i pritiska troškova, a u slučaju izostanka bilo kakvih značajnijih promjena regulative, profitabilnost u narednih 5 godina neće značajno rasti, ne više od 5 posto godišnje u odnosu na 2023. godinu.

 

Izazovi s radnom snagom i dalje opterećuju turistički sektor s obzirom na to da većina kompanija, njih 56 posto izražava potrebom za povećanjem radne snage u odnosu na prošlu godinu. Iako u strukturi radne snage prednjače domaći zaposlenici sa 77 posto u ukupnom broju zaposlenih, kod nužnog zapošljavanja strane radne snage kao najveći izazovi izdvajaju birokraciju pri zapošljavanju i to čak njih 67 posto, dok je pronalazak kvalificiranih radnika i smještaj stranih radnika na drugom i trećem mjestu. Vidljiv je pomak u odnosu na prethodne godine kada je pronalazak kvalificiranih radnika bio na prvom mjestu problema, dok je ove godine birokracija pri zapošljavanju ocijenjena kao najveći problem. Među novim zaposlenicima koji se prvi put zapošljavaju u hotelskim kompanijama očekivanja su da će ih približno jednako biti iz Azije, te regije istočne i srednje Europe uz ipak nešto više djelatnika iz Azije.

 

S obzirom na nužnost ponovnog pokretanja investicija nakon njihovog zamrzavanja u pandemijskim godinama, istraživanje pokazuje da 98 posto kompanija planira povećanje iznosa investicija, odnosno njih 62 posto ove godine planira povećanje veće od 30 posto. Najveći dio povećanja investicija otići će na rekonstrukciju smještaja, ulaganja u održivost, ali i u izgradnju novih smještaja i rekonstrukciju javnih sadržaja.

 

”Prema svim postojećim informacijama možemo očekivati još jednu uspješnu turističku sezonu, što predstavlja dobru vijest i za turističku industriju, ali i za ukupno gospodarstvo s obzirom na to da turizam čini preko 20 posto BDP-a Hrvatske. Turistički sektor je prošle godine konačno uspio vratiti gubitak od preko 451 milijun eura (3,4 milijarde kuna) ostvaren u pandemijskoj 2020. godini te nastavlja borbu s ključnim izazovima poput nedostatka radne snage i inflacijskog rasta troškova koji negativno utječu na profitabilnost i smanjuju investicijski potencijal sektora. S obzirom na to da je jačanje investicija u podizanje kvalitete i održivosti turističke ponude jedini način zadržavanja konkurentnosti u turizmu u srednjem roku, važno je pronaći način kako dodatno potaknuti investicije u sektoru. Uz to, trebamo riješiti izazove u primjeni Zakona o pomorskom dobru i morskim lukama te uložiti dodatan napor u rješavanje problema nedostatka radne snage. Srednjoročno je jedan od najvećih izazova domaćeg turizma prekomjerni turizam i tu moramo, uz napore u boljem prostornom planiranju, donijeti promjene i u domeni porezne politike, ali i kvalitetno potaknuti gradnju objekata više dodane vrijednosti – prije svega hotela“, izjavio je Veljko Ostojić, direktor Hrvatske udruge turizma.

 

19.03.2024. Zagreb - Predstavljanje rezultata istrazivanja o ocekivanjima i kljucnim izazovima turistickog sektora za nadolazecu turisticku sezonu. Bernard Zenzerovic, direktor Udruge poduzetnika u hotelijerstvu Hrvatska. Photo: Neva Zganec/PIXSELL

Srodni sadržaj po oznakama

Suradnja UPUHH & Sommelier klub

U 2024. UPUHH nastavlja i proširuje suradnju s Hrvatskim Sommelier Klubom (HSK) vezano uz održavanje...
Pročitaj više »

Izabran novi predsjednik, zamjenici i članovi Izvršnog odbora UPUHH-a

Izabran novi predsjednik, zamjenici i članovi Izvršnog odbora UPUHH-a Na sjednici Skupštine UPUHH-a održanoj 06.12.2022....
Pročitaj više »

Više od 100 mobil homeova za potresom pogođena područja

Zajedničkom akcijom Hrvatske udruge turizma (HUT), Udruge poduzetnika u hotelijerstvu Hrvatske (UPUHH) i Kamping udruženja...
Pročitaj više »

XXII. Kongres hotelijera, drugi dan

Prvi natječaji iz EU Mehanizma za oporavak i otpornost sljedeće ljeto.   Turistički sektor bit će...
Pročitaj više »

XXII. Kongres hotelijera

Još uvijek se možete prijaviti na 22. Kongres hotelijera ”Nove perspektive”,  koji će se održati u...
Pročitaj više »

Nastavak potpora za očuvanje radnih mjesta

Upravno vijeće Hrvatskog zavoda za zapošljavanje je na sjednici održanoj 7. rujna 2020. donijelo odluku...
Pročitaj više »

Tjedan odmora vrijedan

Tjedan odmora vrijedan, projekt Ministarstva turizma i Hrvatske turističke zajednice nastavlja se od 16. do...
Pročitaj više »

CROATIA TOURISM & TRAVEL WEEKLY BR. 14

Tjedni newsletter Croatia Tourism & Travel br 14/2.rujna Hrvatske udruge turizma dostupan je na poveznicama: HR https://mailchi.mp/03269fe8fefc/croatia-tourism-travel-weekly-4577257...
Pročitaj više »

CROATIA TOURISM & TRAVEL WEEKLY BR. 13

13. izdanje HUT-ovog tjednog newslettera Croatia Tourism & Travel preuzmite na poveznicama: HR - https://mailchi.mp/bf49efa852d2/croatia-tourism-travel-weekly-4573469...
Pročitaj više »

CROATIA TOURISM & TRAVEL WEEKLY BR. 12

 CROATIA TOURISM & TRAVEL WEEKLY BR. 12 dostupan je u tri jezične verzije na poveznicama:...
Pročitaj više »
Skip to content